Avesta kommun

Enhetschefer till Vård och omsorg

Om arbetsplatsen

Det är något speciellt med Avesta! 

Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med? 

 

Inom Omsorgen i Avesta kommun händer det mycket. Vi arbetar med att utveckla och implementera nya system, ny teknik och ett nytt arbetssätt. En handlingsplan för digitalisering har antagits och vi bedriver långsiktigt utvecklingsarbetet för att förbättra kvaliteten för våra brukare men också för att förbättra arbetsmiljön för våra anställda. 

 

Hos oss är det viktigt att ha ett genuint intresse för människor och möten människor emellan. Bemötande står i centrum och vi vet att vi är bra, men vi vill bli ännu bättre! 

 

 

Arbetsuppgifter

Arbetet som enhetschef är ett omväxlande och dynamiskt arbete. Du leder enheten mot uppsatta mål med ansvar för ekonomi, personal, arbetsmiljö och verksamhetskvalitet. Du har ett nära ledarskap och stödjer dina medarbetare i vardagen. Du håller även i välkomstsamtal och har brukar- och anhörigkontakter. 

 

Hos oss finns en bra struktur för intern samverkan. Vår ledningsgrupp, bestående av resultatenhetschef, en medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och 16 enhetschefer, träffas regelbundet. I den finns såväl relativt nya enhetschefer som de med lång erfarenhet inom området. Vi uppskattar att nya tankar och idéer förenas med erfarenhetsbaserad kunskap. I rollen som enhetschef deltar du aktivt i resultatenhetens ledningsgrupp och bidrar i kvalitets- och utvecklingsarbetet. På förvaltningen har vi en tydlig målstyrning och vi arbetar med ett ledningssystem för att säkerställa flödet mellan ledning och ända ut på arbetsplatsnivå. 

 

Till stöd för chefsuppdraget finns en enhetsadministratör/assistent som bland annat sköter gruppernas dagliga planering, vikarieanskaffning samt andra administrativa sysslor. 

 

Den ena tjänsten avser ledaruppdraget för Baldersgården, som är ett särskilt boende i centrala Avesta med service och omvårdnad dygnet runt. Här arbetar ca 37 medarbetare och det bor 34 brukare. Boendet ger alla hjälpinsatser som den enskilde behöver i det dagliga livet. Här ska våra brukare kunna bo kvar livet ut. På Baldersgården har vi speciellt satsat på att utveckla en fin och hälsofrämjande utemiljö för våra boende. Vi har en trevlig och lättillgänglig uteplats med trädgård, odlingslådor och till och med ett växthus. 

 

Den andra tjänsten avser ledaruppdraget för Tallbacken, som är ett särskilt boende i Horndal. Även här ges service och omvårdnad dygnet runt. Här arbetar ca 40 medarbetare och det bor 35 brukare. Tallbackens målsättning är att de boende här ska leva ett rikt liv utifrån sina förutsättningar och behov, men även i gemenskap med andra. Det är en fin utemiljö runt hela boendet. 

 

Den tredje tjänsten avser ledaruppdraget för Horndals hemtjänstgrupp, som idag består av ca 30 medarbetare. Medarbetare inom hemtjänstgrupperna bistår den enskilde i det egna hemmet med olika vård- och serviceinsatser. Horndals hemtjänst omfattar ett relativt stort geografiskt område i den norra kommundelen och utgår från Tallbackens lokaler i centrala Horndal. Det innebär att du har en chefskollega i huset.

 

 

Kvalifikationer

Du har relevant högskoleutbildning inom området och kunskap om omvårdnad/omsorg. Tidigare erfarenhet av arbete i ledningsfunktion, särskilt inom äldreomsorg/hemtjänst är meriterande. För hemtjänstens område är det ett plus om du arbetat med nyttjandegradssystem eller liknande. 

 

I rollen som enhetschef är det viktigt att du är trygg i dig själv och en tydlig ledare med verksamhetsfokus. Du har hög integritet, är en förebild för dina medarbetare och representerar Omsorgsförvaltningen på ett professionellt vis. Du har många olika kontaktytor och det är därför viktigt att du är kommunikativ och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer.

 

Ditt ledarskap präglas av ett lösningsfokuserat förhållningssätt och förmåga att motivera, skapa engagemang och få medarbetarna att växa. Vi tror att kombinationen ordning, reda och tydlighet i kombination med omtanke och lyhördhet tar fram det bästa hos våra medarbetare och att det därmed också är det bästa för verksamheten. Det är viktigt att du har en förståelse för hur arbetsmiljö påverkar trivsel och resultat varpå kunskaper inom ämnesområdet är meriterande. 

 

I den här rollen har du god uppbackning och stöd av såväl leding som kollegor men det är ändå av största vikt att du är självgående. Vi söker dig med driv och förmåga att lösa de problem som eventuellt uppstår på vägen. Du planerar och organiserar arbetet på såväl kort som längre sikt men då det händer mycket i vardagen behöver du ha lätt för att organisera om och anpassa dig till ändrade omständigheter. 

 

För tjänsten krävs att du har körkort, goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift samt att du har IT-kunskaper för att hantera dokumentation och de system som är en del av vår vardag. Ditt intresse för dagens och morgondagens omsorg/omvårdnad i kombination med förmåga att ställa om och ta dig an nya arbetssätt kommer att värdesättas högt hos oss. Digitala lösningar är naturligt för dig och du tar dig an nya program och system. Vi tror att ditt intresse för digital utveckling inom välfärdssektorn kommer vara värdefullt idag och inför framtiden. 

 

När du fyller i din ansökan har du möjlighet att välja om du är intresserad utav alla tre tjänster eller bara någon av dem. Varmt välkommen med din ansökan!

Erfarenhet krävs

 

 

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde: enligt överenskommelse.

Referensnummer: C27076/2019

 

 

Övrigt

Förmåner 

Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt. 

 

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. 

 

Varmt välkommen med din ansökan! 

 

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

 

 

Sista ansökningsdag

2019-04-23

 

Arbetsplats

Avesta kommun

 

Kommun

Avesta

 

Yrkeskategori

Områdeschef, hemtjänst

 

Anställningsform

Tillsvidareanställning

 

Omfattning

Heltid

 

Antal tjänster

3

 

Läs mer

http://www.avesta.se

 

Kontakt

Anna Nurmilehto

Äldreomsorgschef

0226-64 58 59

 

Josefine Högmark

HR-konsult/Rekryterare

0226-645652

josefine.hogmark@avesta.se

 

Fackliga företrädare

Kontaktuppgifter till din fackliga representant se:

www.avesta.se/fackliga-organisationer

 

 

Ansök nu 

 

 

Sista ansökningsdag : I morgon . Arbetsort : Avesta . Publicerat : 12 april

Kategorier : Chef & Ledning Cheftjänster inom vården Hälsa & sjukvård


Senaste jobben från Avesta kommun

Alla jobb hos Avesta kommun

Liknande jobb Enhetschefer till Vård och omsorg